2011. május 17., kedd

Játékok az osztályban- együttműködés, figyelem, fantázia II.

3 betű
Játékszabály:

A játékosok körben ülnek. Az első játékos gondol egy 3 betűs szóra, amelyet körülírva ismertet a többiekkel. A kigondolt szót nem szabad kimondani! A következő játékos egy betűt megváltoztatva gondol egy másik 3 betűs szóra, amit ő is körülír. Ez így megy körbe-körbe. Ha valaki lemarad, vagy bizonytalan abban, hogy az előző játékos helyesen változtatott-e, élhet a visszakérdezés lehetőségével. Azzal viszont számolnia kell, ha ő tévedett, kiesik a játékból. Ha az előtte lévő játékos blöffölt vagy hibázott ő esik ki a játékból. Aki lemarad, vagy nem tudja követni a szavakat, szintén kiesik a játékból.
Pl: Egyik legfontosabb érzékszervünk. (szem) - Felvág valamit. (szel) - Ezt teszi az ember reggelente. (kel) stb.


Csomók (bogozás)
Játékszabály:

Cél: az egymáshoz kapcsolódás megtapasztalása. Az egyik legismertebb drámajáték, amely a csoportkohéziót erősíti. Ahhoz, hogy játsazani tudjuk, szükséges, hogy a csoport valamennyire érett legyen, ne kelljen attól tartani, hogy durvaságba fullad az együttlét.
A résztvevők csoportokként köröket alkotnak olyan módon, hogy válluk összeérjen. Becsukják a szemüket, és előre nyújtják a kezeiket egészen addig amíg el nem érik valamelyik társuk kezét. Azután kinyitják a szemüket, és megpillantják a kezek zűrzavaros összefonódását. Megpróbálják kioldani a csomókat úgy, hogy közben nem engedik el egymás kezét. Ügyes forgások, átbújások és átmászások segítségével kinyílik a kör. A feladat nagymértékű együttműködést, koordinációt, ügyességet követel.

Indiánnév

Játékszabály:

Körben ülnek a résztvevők. A vezetőtől jobbra ülő csoporttag bemutatkozik, utóneve elé önmagára jellemző kifejezést tesz, ügyelve arra, hogy a kifejezés és a nevének kezdőbetűje egyezzen meg. A szomszédja megismétli az előző nevet, majd a sajátját is mondja. A mellette ülő is ugyanígy amíg a kör végig nem ér.
Ez memória fejlesztésére, és ismerkedésre is alkalmas.

Jégtáblák
Játékszabály:

Cél: a diákok ismerjék fel, hogy együttműködéssel sok minden elérhető. Nagyon jó játék olyan közösségben, ahol nehezen megy az effajta együttműködés, ahol nem állnak ki a gyerekek egymásért.
A gyerekek felállnak a helyükről és a játéktérre jönnek. Egy jeges tengeri hajóúton hajótörést szenvednek. Azt tapasztalják, hogy a hajó lassan süllyed, de már a partról elindultak az utasok megmentésére: Az utasok jégtáblákon akarják átvészelni azt az időszakot, amíg a segítség megérkezik: a játékvezető papírdarabokat
szór szét a padlón, és a gyerekek ezekre állnak rá. A csoport nagyságától függően egy, két
vagy három diák játssza a meleg Golf-áramlatot, amely megolvasztja a jégtáblákat (kis darabokra tépik a kezük ügyébe kerülő papírokat). Az egyedül maradó „hajótöröttek” esetében könnyű dolga van az „áramlatnak". Az egymagukban állók alatt hamarosan nem marad papír. (Nem szabad leülni, lefeküdni.) Elvesztek és elmerülnek (kiállnak a játékból). Hamarosan kiderül, hogy csak azoknak van esélye, akik együttműködnek és szorosan egymás mellé körbe állva szoros gyűrűt alkotnak a lábaikkal és így védekeznek a Golf-áramlat ellen.

A játék igazán arra ad alkalmat, hogy bevezessünk egy beszélgetést arról, hogy miért fontos a csapatszellem, mit nyerhet a közösség azzal, ha "összezár", azaz védi a tagjait. 
Azért szeretem az effajta játékokat, mert mindig azt képzelem, létezhet olyan közösség, ahol a gyerekek tényleg kiállnak egymásért. Ezzel szemben azt tapasztalom, hogy gyakrabban inkább éppen ellenségei egymásnak. Az osztálytársak árulkodnak, ártanak egymásnak. Nagyon nehéz igazán jó közösséget létrehozni. Én mindig azt szoktam magyarázni a gyerekeknek, hogy az tesz boldoggá, ha azt látom, hogy még akár az én ellenemben is, de összefognak, kivédik a másikat. Nem kell persze hazudni, de ha valaki egy megbocsátható csínyt követ el, inkább szeretném, ha falaznának egymásnak, mintsem hanyatt- homlok rohannak bemártani a másikat.

1 2 3 4 Bumm
Játékszabály:

A játékosok körben ülnek, és a játékvezető közli velük, melyik szám lesz az, amelyik helyett, illetve annak többszöröse helyett Bumm!-ot kell mondaniuk.
Pl: a 4-es a bumm. Ezután rámutat az egyik játékosra, aki elkezdi a számolást: egy, a soron következő játékos folytatja: kettő, három, és Bumm!, majd öt és így tovább! Amikor a számolás egy néggyel osztható számhoz ér, szintén Bumm!-ot kell bemondani, pl: 8-nál, 12- nél, 16-nál, 20-nál stb.
A játékot gyorsan kell játszani, így nagyobb szórakozást nyújt. Ha egy játékos eltéveszti a számolást vagy elfelejt Bumm!-ot mondani, zálogot ad vagy kiesik a játékból. A játék győztese az a játékos, aki utoljára marad játékban.
Különösen ajánlom 2. osztályosoknak a szorzótábla miatt :-)
Mesekör
Játékszabály:

A résztvevők leülnek körbe. A játék lényege, hogy egy közös mesét kell "írni". Mindenki gazdagíthatja egy mozzanattal, azaz mindenki hozzátesz egy-egy meseelemet. A kör létszámtól függően egyszer vagy többször megy végig. A körben utolsóknak törekedniük kell arra, hogy a történet kerek egész legyen. Tehát a kör elején valaki elkezdi a mesét azzal, hogy "Volt egyszer, hol nem volt", és ezzel átadja a szót a következőnek. Mindenki 1 mondattal, vagy mozzanattal gazdagíthatja a mesét.
3- 4. osztályosoknak fogalmazás órán a történet szövését lehet vele játszatni.

Két igaz, egy hamis
Játékszabály:

Olyan csoportokban érdemes játszani, ahol többé-kevésbé ismerik egymást a játékosok. Mindenki kap 1 lapot (mindenki egyformát). A lapra mindenki összesen három állítást ír magáról: két igazat, egy hamisat (a sorrend mindegy), olyat, amit érdemes tudni róla, és érdekes, nem elsőre kitalálható. Amikor mindenki kész a 3 állításával, összehajtogatva bedobjátok a lapokat egy kalapba például, és valaki húz egyet, felolvassa, ami rajta áll.
Innentől kezdve a feladat kettős: ki kell találni, ki írta a 3 állítást, és melyik a hamis.

Ez szintén egy olyan játék, amit nagy- nagyon szeretek. Inkább nagyokkal érdemes játszani, a kicsik még elég sematikusak a tulajdonságokat illetően. Kirándulásokon szoktam az esti tábortűznél játszani és bizony remek szórakozás a kiskamaszoknak. Nagyon jó bevezetője egyéb ön- és társismereti játékoknak.

Még hasonló játékok

3 hozzászólás. Szólj hozzá te is!:

Névtelen írta...

a bogozódóst mi gimiben játszottuk, nagyon szerettük :-)
Füles

Erdős Éva írta...

Jó kis játékokat hoztál, köszönöm!

Angela írta...

De jó! Remélem, tudjátok használni!