2011. május 9., hétfő
Mondatfajták tanulása
A mondatfajták gyakorlásához készítettük ezt a három táblát. Pont- felkiáltó jel és kérdő jel. Kis lapokat tettem az írásjelekre aszerint, hogy milyen mondatfajta végére tesszük őket. Többféle módon lehet velük gyakorolni. A legegyszerűbb, hogy én mondok mondatokat és a gyerek emeli azt a táblát, ami szerinte a mondat végére illik. Nehezebb, ha én emelgetem a táblákat és neki kell olyan mondatot mondani, amilyen a táblához illik.
A táblák hátsó részén vannak a mondatfajtákra jellemző szavak gyűjteményei (pl: Kérdőjel hátulján a Hol?,Hová?, Ki?, Miért? stb, illetve amit külön is tanulunk, az -e szócskás kérdések egy gyűjteménye. Ugyanígy az óhajtónál a "bárcsak" szócska. Nem túl nagy, de jellemző szógyűjtemény.
Nem tudom, ti mit gondoltok erről, de ez a mondatfajtás dolog annyira nem is egyszerű. Vagy csak az én fiamnak nem mennek a nyelvi- nyelvtani dolgok. Meglepődtem, milyen nehezen érzi a hangsúlyból, hogy hová kell sorolnia egy- egy mondatot.
A táblák hátsó részén vannak a mondatfajtákra jellemző szavak gyűjteményei (pl: Kérdőjel hátulján a Hol?,Hová?, Ki?, Miért? stb, illetve amit külön is tanulunk, az -e szócskás kérdések egy gyűjteménye. Ugyanígy az óhajtónál a "bárcsak" szócska. Nem túl nagy, de jellemző szógyűjtemény.
Nem tudom, ti mit gondoltok erről, de ez a mondatfajtás dolog annyira nem is egyszerű. Vagy csak az én fiamnak nem mennek a nyelvi- nyelvtani dolgok. Meglepődtem, milyen nehezen érzi a hangsúlyból, hogy hová kell sorolnia egy- egy mondatot.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
4 hozzászólás. Szólj hozzá te is!:
Tudom, hogy rajtatok nem segít:-) csak eszembe jutott, hogy mióta többet írok és olvasok angolul, mint magyarul, nem áll rá a kezem magyarul sem, hogy felkiáltójelet tegyek az óhajtó meg felszólító mondatok végére. Teljesen kiabálás nekem, nem való, illetlen. Persze ha muszáj, tudok rendesen is írni, de magamtól nem vagyok hajlandó. Tök jó, hogy egyszer csak felnő az ember, és akkor már hozhat ilyen döntéseket, és nem pirosozik bele senki, és nem magyaráz senki orrvérzésig, hogy de hát hülye vagyok :-)
(Szerintem a szmájli sokkal értelmesebb írásjel, mint a pont :-D )
Füles
Nagyon nehezemre esik bizonyos helyzetekben alkalmazni a felkiáltó jelet. Például levelek megszólításában rendszeresen vesszőt teszek pont emiatt az ordibálás miatt. Teljesen egyet értünk. És tényleg! a szmájli mennyivel többet fejez ki a mondatok végén :-)
Nahát, akkor nemcsak az angolos beütésem beszél?
Blogokban, köznapi írásban mikor hol és hogyan van felkiáltójel - majd nyitva tartom a szemem, eddig nem figyeltem.
Szerintem megszólítás után csak az rak felkiáltójelet, akinek muszáj (mert iskolás.....)
Ha tényleg ez a helyzet, hány évtized lehet még, amíg a szabályok követik a nyelvet használók megérzéseit és tényleges nyelvhasználatát? (és vajon mikor lesz a szmájli hivatalos írásjel? :-D)
Juteszembe, bevallod neki, hogy szerinted is hülyeség, de ez a szabály? (Én ezt szoktam mondani, amikor felelősségre vonnak a mégcsak nemis egészen hétévesek, hogy mi az, hogy nem tudom megmagyarázni, miért úgy kell írni.)
Füles
Mi lesz velünk, magyarokkal, ha már a közös nyelvünk is feloldódik a netes világban?
A múltkor dühöngtem magyart tanító barátnőmnek, hogy miért kell nekem alapozó tárgyként magyar nyelvet, általános nyelvészetet, kommunikációt és beszéd pszichológiát tanulnom?! ( ebből aztán sosem találnátok ki, milyen iskolába járok)
A válasza annyi volt: Azért, anyukám, mert a nyelv, az hatalom.
Megjegyzés küldése