2010. október 1., péntek

Matematika- tízes átlépés


Mint mondottam, volt egy olyan gond év elején, hogy Bobinak nem ment a tízes átlépés. A gyerek ügyesen bemagolta, hogy 8+6 az 14, de nem értette és alkalmazta a 8+2=10 +4= 14 verziót.Ez nem jó, hisz néhány hét múlva átlépnek a 100- as számkörbe, és nincs akkora agy, amibe beleférne annyi átlépés- magolás.


Az eszköz, amit használunk, szívószálból készült. A hosszú nyilvánalóan a kerek tízest jelöli.
Nyolc sárgát és hat zöldet adunk össze.
A szabály, hogy a hosszú szál bal oldalán feltétlen tíznek kell lenni. Olyan nincs, hogy ott ne tíz legyen! A világ és a matematika dől össze, ha az ott nem tud tízig kiegészülni.

Könnyedén olvasható róla az a bizonyos 8+2+4 verzió, később pedig kiegészíthető lesz feljebb is, ha mondjuk leteszünk egy újabb hosszú pálcát azzal, hogy ott a húsz, és tízesével pakolgatjuk a pálcák bal oldalára a kisebb pálcákat.
Hogy lássa és gyakorolja a tízesekben gondolkodást, egy másik játékot is készítettem:
Jancsi és Zsuzsi babokat, popcornokat,vagy lencséket gyűjt. Kiváló és érdekes velük a fránya szövegesek gyakorlása (van neki ennyi, a másiknak ennyivel több- kevesebb. Mennyi az összes, kinek több, elvett belőle, maradt neki, és így tovább) Mindent ki kell rakni, ami néha bosszantja Bobit, mert egy részét már tudja ezeknek a megoldási sémáknak, de mégis csináltatom vele, hogy- egyrészt- a finommozgásokat gyakorolja, illetve ne vonatkoztasson még el a valóságtól (amúgy már követelmény a számfogalom kialakulása, viszont ez nála bizonytalan, ezért még maradni szeretnék a kézzel fogható világnál).
Szintén fejleszti a figyelmet a válogatás: ezúttal babot rizstől választott el. Gyakorolta közben a sorozatokat is, ugyanis egyszer azt kértem, kettesével számoljon, majd hármasával, négyesével, stb. Igaz, mindig csak tízig, mert a leválogatott babokat tízesével rendeztük J. és Zs. kosaraiba.
Végül megszámoltuk a kosarak tartalmát (tízesével természetesen) plusz ami kimaradt- összesen 104 babocska.
Ezekkel a játékokkal már kicsit előrenézünk a szorzótáblák, illetve a 100as számkör felé. Így leírva unalmasnak tűnhetnek, de Bobinak százszor érdekesebb így gyakorolni, mint megírni 10 példát a füzetben. Reményeim szerint jobban rögzül benne minden ezzel a módszerrel.

Reménykedem, ugyanis az év eleji mechanikus számolás matematikája kiváló lett, a logikai megfelelő. Ez haladás a hónap elejéhez képest, de mindössze az út eleje.

Nekem is van mit gyakorolnom. Túl kell lépnem azon, hogy megsértődjek, fájjon, és személyes bántásnak vegyem, mikor a szövegértés lapon ott áll: gyenge. Felzárkóztatásra szorul. Ez nem nekem szól, nem "úgy" szól nekem. Nem bántás Bobinak sem, csak tény. Jelzés, hogy merre tovább.

0 hozzászólás. Szólj hozzá te is!: