2011. március 23., szerda

Kezeskedem a balkezesekért

Néhány érdekesség:
  • A bal kéz ujjai mozgékonyabbak, hajlékonyabbak, hátra jobban hajlíthatók, mint a jobb.
  • A térben való finom mozgásokat a bal kéz pontosabban végzi (emlékeztek, jobb félteke-térlátás)
  • Az emberéhez hasonló, az egyik kezet preferáló végtaghasználat állatoknál nincs.
  • A nők 8%-a, a férfiak 12 %-a balkezes.
  • Még 2 balkezes szülő esetében is csak 40% az esély arra, hogy a gyerek balkezes lesz.
Remélem, az elmúlt napokban sikerült bebizonyítanom minden balkezes gyermeket nevelő szülőnek, hogy, ha segíteni akartok a tanulásban, NE HAGYATKOZZATOK PUSZTÁN OLVASGATÁSRA!! Olvasgatással még a jobbkezesek is igen kis hatékonysággal tanulnak, balkezeseknek pedig egyszerűen kínzás.
Mi így csináltuk élővilágból:

1. Kétszer egymás után hangosan, elejétől a végéig elolvastuk a leckét. Ha a gyerek gyöngén olvas, olvassátok el neki, ez most nem olvasás gyakorlás. A szemével, ujjával viszont ő is kövesse.

2.Harmadszor úgy olvasta hangosan, hogy közben szövegkiemelővel kiemelte a kulcsszavakat, kifejezéseket. Nem az egész sort, nem az egész mondatot, csak a lényeget. Mondatonként megálltunk, megbeszéltük, mit húz ki.

3. Negyedszerre olvasta hangosan, mikor ceruzával beszámoztuk a fejezeteteket. Miről van szó? Hány különálló rész van?

4. És végre előkerült a színes ceruza, zsírkréta , filctoll! Ötödszörre olvasta, olvasás közben minden fejezet után megállt, leírta a papírra a fejezetszámot és lerajzolta kedve szerint a szövegkiemelővel kihúzott lényeget.

Ez így elmondva sokkal bonyolultabb, mint megcsinálni. A lényeg a hangos olvasás és a rajz.

Próbáljátok ki, a gyerekek nagyon élvezik és pillanatok alatt megtanulják a módszert is és a leckét is.


/Képre kattolva nagyíthatsz/ 

Szabad lájkolni, ha tetszik :-):

9 hozzászólás. Szólj hozzá te is!:

Angela írta...

Részemről megjegyzem, hogy NEM CSAK balkezesnél működik! Viszont akkor működik igazán, ha saját rajzot készít a gyerkőc. Én eleinte okoskodtam Bobinál, gondolva, hogy biztos nem érti, mit akarok tőle, aztán ráhagytam a képeket is. Nagyságrendekkel gyorsabb és maradandóbb, amit így tanult meg.

Gabi írta...

10-12 éves korig működik jól jobbkezeseknél. Ekkorra a jobbkezes lányok bal féltekéjének struktúrálódása befejeződik, s a félteke átveszi a teljes " főnökséget".Fiúknál a tesztoszteron gátló hatása miatt lassúbb a folyamat.
Tapasztalatom szerint a jobbkezes lányoknak ekkortól zűrzavarnak tűnik a szabad rajzolás, ők a tiszta, átlátható vázlatírást igénylik.

Angela írta...

Aha! Akkor azért pampog a nagyfiam, hogy őneki most már nem kell rajz, hadd tanuljon anélkül!

Vike írta...

Köszönöm, sokat segítettél

kissniki írta...

nagyon köszi ezt is! ismét egy tanulságos írás! annyi jó ötletet hasznosítok innen, h lassan már kitehetem az ajtóra: "figyelj rám!" osztály :)

Gabi írta...

Ezzel a rajzos módszerrel kb.20 perc alatt az egész osztály közepes szinten megtanulja az anyagot.Marad másik 20 perc differenciálásra.Az önállóaknak kutatómunka, a lassúbbaknak gyakorlás a pedagógussal.Mindenkinek könnyebb lenne az élete, mint az elavult, korszerűtlen és unalmas frontális munkával.

Angela írta...

JuJ!

Gabi írta...

A tegnapi előadásról idéztem az egyetemi tanszékvezető szavait :)

Angela írta...

mer' ha ez ilyen egyszerűen menne! De szép is lenne!