2010. december 5., vasárnap

Az erdők élővilága 2. osztály - összefoglalás, ajándék játék


Előre figyelmeztetlek, hogy ez most hosszú lesz, sok képpel s a végén egy kis meglepetéssel. Ha van másodikos csemetéd, akkor javaslom, ne hagyd abba az olvasást.
Témakör:  Az erdő élővilága.
A játék nem foglalkozik az erdő szintjeivel, a cserjékkel, fákkal- ezeket külön tanuljuk meg. Ebben az anyagrészben viszont sok állat van felsorolva (rovarok, madarak, emlősök), amiket meglehetősen nehéz megjegyezni. Ennek segítésére készült az alábbi kártyajáték:

16 élőlényről készítettem kártyákat (terveim szerint a játék később bővíthető, s néha elővéve, folyamatosan ismételhető akár az egész éves természetismeret tananyag.
Minden állathoz kettő kártya tartozik, s a kártyákon az állatok jellemzői vannak.
A felbontás lényege az, hogy az egyik kártyán az elfelejthetetlen, örök igazságok állnak: emlős, gerinces, vagy rovar és három testtája van, vagy madár, épp ezért tojás, toll stb (majd meglátod úgyis :-) ) Szóval olyan infók, melyek kőbe vésett szabályok. A másik kártya az állatok életmódjáról szól: Mit eszik, hol él, és kiemelve ott áll az is, hogy táplálkozását tekintve hová sorolható (ragadozó, mindenevő, stb).
Igyekeztem a kártyák szövegét minél egyszerűbben fogalmazni és kerülni a szakszavakat, bonyolult mondatokat.
A csipeszekre felszeletelt parafa dugóból készítettem korongokat, melyekre ragasztó pisztollyal erősítettem a tanult állatok képeit, majd a korongot a csipeszre erősítettem.
A hozzávalók meg is vannak, jöhet a játék:

A kártyákat lefordítva, összekeverve az asztalra tesszük, majd a csipeszeket kiosztjuk a játékosok között. Mondjuk jut mindenkinek 4 állat, akinek a tulajdonságait gyűjteni kell. Az első játékos felhúz egy kártyát, felolvassa (ezzel is tanul ugyebár), majd megállapítja, szüksége van- e arra a kártyára. Ha az ő egyik állatához illik, akkor odacsípi, ha nem, akkor is magánál tartja.
Mikor elfogytak az asztalról a kártyák, sorrendben kezdünk húzni egymástól, gondolván, hogy előbb- utóbb eljut hozzánk, amire szükségünk van, és minden állatkánknak meglesznek a tulajdonságai.

Gondold csak el, hányszor kell közben felolvasni egy- egy szövegrészt, hányszor kell végiggondolni, hogy milyen tulajdonságokkal bír az adott jószág! Folyamatosan ismétlődnek és rögzülnek az ismeretek, míg a gyerek játszik.

Nyertes, akinek leghamarabb minden kártyája a helyére kerül.
Egyáltalán nem könnyű játék egyébként, ugyanis- bár igyekeztem egyértelmű lenni- de vannak olyan lények, ahol még én is elbizonytalanodom, hogy karvaly, vagy bagoly, vagy harkály a lapocska gazdája.

Ha tovább nézem a játékot, tudom használni másolás gyakorlására, a hangos olvasást már mondtam, tudom azt mondani, hogy keresd ki a madarakat, mondd el, mik azok az információk, amik mindegyiknél ott vannak, tehát akkor mi az, ami minden madárra igaz? Keresd meg a ragadozókat, nézd meg, mivel táplálkoznak, tehát akkor mitől ragadozó, mitől mindenevő, stb. Ha ilyeneket kérdez az ember, akkor közös igazságok alapján szabályt alkot. Ezt azért tartom fontosnak, hogy a gyerek fejében rend legyen. Ne csak azt lássa, hogy a farkas ragadozó, a karvaly ragadozó, a róka ragadozó, hanem lássa, hogy a sas is ragadozó, mert a szabály az, hogy az ilyen állatok zsákmányt ejtenek.

Ahogy mondtam, a játék később bővíthető lesz, hisz jön majd a mező és a vízpart világa. Elmondanám, hogy az egész ötlet a negyedikes természetismeretből indult ki, ugyanis Ákosnak készítettem egy hasonlót néhány napja kézzel:


Ennek a játéknak viszont EZ volt a kiindulási pontja. Végül aztán úgy döntöttem, csinálok egy olyan verziót, amit megoszthatok veletek is. Így született a fentebbi, mely gyakorlatilag az erdők állatainak teljes anyagát tartalmazza.

Most pedig egy remek meglepetés!

Az alábbi linken el tudjátok érni a kártyákat, melyeket elég lesz kivágni, színes kartonlapocskákra ragasztani, valamint az állatok képeit is megtaláljátok. Én a dugóval körülrajzoltam a képekből akkora részt, amennyire szükségem volt, majd kivágtam, és úgy ragasztottam a dugólemezre.

Kártyák és állatok képei ITT elérhetők.

Jó szórakozást hozzá!

Ami jön: Mozgásos játékok újra, hisz ilyen már régen volt. Előtte azonban cseppnyi szösszenet adventi játékunkból, melynek újabb tanulsága, hogy néha az ember akkor is talál szemet, ha nem lát semmit.




6 hozzászólás. Szólj hozzá te is!:

Vike írta...

Mintha direkt nekünk készül volna.
Röviden: Tetszik, letöltöm, kipróbálom, bővítem.
Köszi.

Vike írta...

Az 1.sor 5. kártya leírásába véletlenül hiba csúszhatott. Duplán van egy mondat, és valószínű lemaradt egy jellemző. Ha megmondod, javítom az enyémben.

Angela írta...

Javítva!

Szertár írta...

Köszönjük! Abaliget vitte...
Erika

Angela írta...

De jó! Mulassatok jól vele!

Szertár írta...

Megcsináltam reggel, lejátszottuk 3. osztályosokkal és nagyon tetszett nekik a játék! Soha nem árt újra felszántani a régi anyagot! Köszönjük szépen! Erika