Mozgalmas hetünk volt. Az embert vizsgáltuk- ahogy erre már
utaltam is- úgy, hogy miközben nyelvtant, olvasást és természetismeret vettünk, mindent ez köré- az ember köré- építettem fel. Egyre inkább azt érzem, hogy ha visszamennék tanítani újra, akkor bizonyosan így dolgoznék a gyerekekkel. Beleásnánk egy témába és azt veséznénk egy héten át. Tudom, hogy vannak helyek, ahol ez nem újdonság, de sajnálatos módon az én gyerekeim soha nem találkoztak ilyen programokkal (mint ahogy kompetenciákkal sem az ilyen címszalagokkal futtatott könyveik ellenére). Ez így annyira egységessé tesz mindent és annyi lehetőséget ad a tanulásra.Mivel egyetlen témakörben zajlik a nyelvi tanulás, az irodalom, a rajz, a technika, ezért van mód arra, hogy folyamatosan kommunikáljunk ugyanarról. Így a végére tényleg nagy tudás halmozódik fel. Több, mintha minden óra (?) után valami egészen mást kezdenénk.
A embert modelleztük tehát, őt etettük, figyeltük fejlődését, öregedését, külső- belső tulajdonságait.
Ő Elvis*, a nagyevő. Az Ember.
Tojástartó két felét tűztük meg hátul (milton kapoccsal), fűzőlapból készült a fogsora (16- 16 foggal), és jó hosszú nyelve van, hisz azt vizsgáltuk rajta, hogy a különböző ízeket hol érezzük. Őt azért készítettük, hogy az emésztőrendszer első szakaszát nyelvestől- fogastól- fogápolásostól megbeszéljük, majd tudjuk kötni az egészséges étkezéshez és életmódhoz.
Mivel tömjük meg Elvis pocakját?- ez itt a kérdés.
Természetesen csak egészséges dolgokkal. Hogy erre a többi ember figyelmét is felhívjuk, egy plakátot készítettünk.
Rákerültek a veszélyes dolgok is a dohányzástól a coca kólán át a drogig. Szoktunk erről beszélni. A drogról is. Tudom, hogy kicsik még a fiúk, de mindig az jut eszembe, hogy ma már nem lehet elég korán kezdeni a felvilágosítást. Én személy szerint megőrülnék, ha azt kellene látnom, hogy kinyírják magukat valami őrültséggel, ezért aztán elmondok nekik mindent. Attól is megőrülnék, ha egyszer HIV- vel fertőzné meg őket valaki, így hát azt is eldöntöttem, hogy az első csomag óvszert én fogom a kezükbe adni (vagy rájuk zárom a szobájuk ajtaját :-) ).
No, ez csak kitérő volt, lényeg, hogy erőteljes egészség melletti kampányt folytattunk, kicsit később pedig elővettük Móra Ferenc
Nagyapó (Öreg ember, öreg fa) című történetét. Volt olvasás, értelmezés, minden, ami kell, majd elővettük a mozgásokat (hogyan mozog a fiatal, hogyan mozog az öreg, hogyan a megszeppent, hogyan a bocsánatra vágyó, stb). Eljátszottuk a bocsánatkérést és beszélgettünk is a bocsánatkérésről.
Ezek ilyen drámajátékos fogások, és mondhatom, nagyon- nagyon szórakoztatóak.
Aztán egybeforrasztottuk ezt a történetet a term. ismerettel, és elkészült az a sorozat, ami a természet változását összehozza az emberi élet változásaival, az idő múlásával és a körforgással.
Gyufából elkészült az Életfánk.
/Képre kattolva nagyít/
Az Életfa közepén mágnes van. A lombbal megegyező nagyságú korongokat vágtam ki, melyek hátuljára szintén mágnest ragasztottunk. Minden korong egy évszakot jelöl, melyekre különböző technikákkal készítette el Bobi az adott időszak hangulatát, színvilágát.
Végül az alap hátuljára is tettem mágnest, így most az Életfa a hűtőnket díszíti. A lombot aszerint tudjuk cserélni, hogy éppen milyen évszak van- lesz.
Fontos része még az emberi testnek, hogy az érzékszerveket ismerjük. Természetesen mindent kipróbáltattam Bobival. Volt ízlelés, tapintó játék / Kendővel takarjunk le tárgyakat, majd a gyerek egyenként próbálja meg felismerni őket úgy, hogy csak a kezét dugja be a kendő alá /, látás- megfigyelés játék / szintén tárgyakat teszünk le. Ezeket néhány percig megfigyeli, majd elfordul, s mi megváltoztatunk valamit. Rá kell jönni, mi változott / , szimatpróba / különböző szagok beazonosítása/ és persze a már nem is annyira újdonságnak számító hangmemori. Végül beszéltünk a hatodik érzékről is, bár a vázlatba ez nem került be (Mert hogyan is lehetne lerajzolni a hatodik érzéket? Hol is működik az?)
3 napig tartott a munka. 1nap ezen kívül a matematika, holnap pedig "apás" nap lesz önálló feladatokkal, illetve ennek a napnak része a főzés, tevés- vevés apával. Ez is tanulás. Ráadásul nagyon fontos egy olyan gyereknek, aki gyakorlatilag soha nem találkozik az apjával, mert mire ő ébred, addigra apa már nem, mikor pedig fekszik, akkor még nem... igen, a miénk egy ilyen család.
Lassan kialakul mindennek a rendje és mivel többen kértétek, meg is fogom írni, hogyan lehet ezt beosztani úgy, hogy munka és egyebek is beleférjenek. Hogyan lehetséges az, hogy munka mellett otthon oktatom a gyerekemet? Te jó ég! Tényleg hogyan lehet ez?
Ezen kívül figyelem a kompetenciával kapcsolatos dolgokat és lassan már van is véleményem arról, hogy miért nem változik érdemben semmi a folytonos reformok ellenére azon kívül, hogy a könyvek borítója más színű lesz időnként.
Jönnek tehát új témák, új játékok. Olykor még a blog is belefér a napba.
*Elvis a nevét véletlenül kialakult, ám annál jellegzetesebb frizurájáról kapta, ám az különös rejtély, hogy Bobi honnét ismeri a 60- as évek szupersztárját és annak kacsa séróját.
2 hozzászólás. Szólj hozzá te is!:
Nagyon érdekes, hogy ez a lentebbi hsz ehhez a bejegyzéshez van linkelve, mégsem jelenik meg sehol. Ezt nevezik spamnek? Vajon hogyan lehet eltüntetni?
Most meg eltűnt magától. :-)
Megjegyzés küldése